Hvornår slutter vores kampagne?
Det spørgsmål får jeg ofte fra marketingchefer, når jeg rådgiver og tilrettelægger deres digitale kampagner. Mit svar er: Det stopper teknisk set aldrig!
For hemmeligheden bag effektiv digital marketing er en cirkulær process. En digital marketingkampagne er ikke en enkelt reklame eller kortvarig serie af annoncer.
Det er en cirkulær proces, der fortsætter i det uendelige, og som hele tiden inddrager flere fagligheder i medarbejdergruppen. Det bliver dermed en organisk og konstant udviklende relation med markedet – de eksisterende og nye kunder.
Bliv ved med at måle og analysere
Jeg har i tidligere nyhedsbreve gennemgået den digitale marketing-kampagne lige fra opbygningen af contentplan og strategi til etablering af mail-database og social mediestrategi, der igen hele tiden analyseres og justeres, så det bliver endnu mere relevant for kundegruppen.
Processen starter hele tiden forfra med implementering af de forbedringer, man kommer frem til. Den er cirkulær og bør gentages gang på gang.
Behovene ændrer sig – juster løbende!
Efterhånden som virksomhedens målgruppe udvikler sig eller ændrer behov, har man løbende mulighed for at tilpasse produktet, fordi man hele tiden har deres oplevelse og konkrete handlemønstre med i strategien.
Godt online-marketing er, når man tager højde for alle punkterne i den cirkulære proces og udvikler sig i takt med sin målgruppe. Kunsten er at give kunderne et stærkt indtryk af virksomheden der, hvor man møder dem. Det gælder i bund i grund om at uddanne dem der er kritiske, uvidende eller har fravalgt ens produkter.