Den perfekte salgsmail.
Sådan en skabelon er efterspurgt, når man arbejder med online marketing. Men når man taler om opbygning af en salgs-email, er det vigtigt at understrege, at det er et af de områder indenfor digital marketing, hvor næsten alt er tilladt.
Det betyder også, at der reelt er få generelle regler, når man snakker design. I nogle tilfælde vil en mail, som næsten udelukkende består af billeder, virke, mens en mail, udelukkende med tekst, også vil kunne fungere i den rette sammenhæng. Så længe det er godt lavet, og der er en gennemtænkt bevidst strategi i forhold til, hvem man vil ramme, og hvilken call to action, man ønsker. Det handler kort sagt om at lære sine kunder at kende. Find ud af hvordan de vil kommunikeres til fremfor at fokusere på, hvordan virksomheden vil kommunikere til dem.
Med den viden kan man bygge sit design op på baggrund af data fra kundernes interaktion med udsendte mails og få inspiration til den næste mail.
Emnetitlen er noget af det absolut vigtigste ved en succesfuld mail.
Det er ekstremt vigtigt at præsentere den værdi, man som kunde får ud af læse mailen, og den skal stå klart i emnetitlen. Den perfekte emnetittel findes der ikke nogen mirakelkur til.
Man kan blot konstatere, at den har afgørende betydning for, om nyhedsbrevet ender i spam eller bliver åbnet. Selvom der ikke er enslydende regler for, hvordan en emnetittel skal lyde, er der alligevel nogle basale spørgsmål, man kan stille sig selv, så man sikrer, at den bliver værdiorienteret i forhold til, hvad kunden ønsker.
Fokus er hele tiden: Svar på, hvad læseren vil få ud af at åbne mailen. Man kan også i emnetitlen tale til læsernes såkaldte pain-point. Altså kan man adressere en længsel i læseren, som man hermed indikerer, at der vil komme svar på nede i mailen.