Dette blogindlæg handler om det sidste led i den digitale marketing, levering. Levering er en af de vigtigste faktorer for et godt resultat.
Marketing er en proces, der består af flere elementer, hvor reklamen blot er døråbneren – en vigtigt del i processen, men ikke marketing i sig selv. Og derfor handler dette nyhedsbrev om et ekstremt overset element i den digitale kampagne: Levering.
Marketing skal leveres på en fascinerende måde. Det skal være ærligt og sandt, ellers skaber man som virksomhed store udfordringer for sig selv, når man skal levere og servicere længere henne i processen.
Det er helt afgørende, for om kunder kommer igen, at man som virksomhed kan leve op til kundernes forventninger. Og i det øjeblik man er i stand til at levere over kundernes forventning, har man allerede foretaget det næste salg til kunden.
For at komme dertil handler det først og fremmest om at køre en kampagne der er sand – og gøre det på en fascinerende måde.
Man skal som virksomhed aldrig oversælge selve produktet, men i stedet lægge det fascinerende fortællende tryk på baggrunden bag produktet. Altså fokuserer man som virksomhed på storytelling, og alt det som ligger omkring selve produktet i stedet for at sælge det enkelte produkt som et mirakel-produkt?
Når man lægger fokus på historien bag produktet behøver man ikke pynte på virkeligheden. Sandheden bliver mere fascinerende, og man undlader at oversælge et produkt.
Det er et langt sejt træk, fordi man hele tiden via digitale kanaler skal blive ved at med at formidle fortællingen om virksomheden samtidig med, at man bygger et salgsapparat op.
Hvis man kan holde sig til det og samtidigt forstår at levere, kan man tiltrække markedet uden at skulle overpræstere hver gang.
Spillereglerne for digital marketing handler i høj grad om at kende sin virksomheds DNA og historie og få den kommunikeret ud i et konstant og autentisk flow. Og problemet for mange virksomheder i dag er, at marketing- og pr-delen ofte er outsourcet til bureauer eller spredt ud over flere afdelinger i virksomheden.
Et af de råd jeg ofte giver på større virksomheder er at finde en digital specialist – enten i medarbejderflokken eller rekruttere end ny – og placere vedkommende tæt på direktøren.
Den digitale specialist vil med garanti skabe en enorm værdi for virksomheden både strategisk og marketingsmæssigt. En medarbejder med disse kompetencer vil kunne finde de rette data, forstå kundernes adfærd og efterspørgsel, kunne analysere markedet og konkurrenterne. Den digitale kommunikation sikrer en direkte dialog med kunderne, som kan vise sig at blive uvurderlig, og som leder er man fri for hele tiden at skulle gisne om eller bruge fokusgrupper eller mavefornemmelse, når det kommer til at forstå kundernes behov.
Uanset hvad skal en virksomhed vokse og udvikle sig mod en online kommunikation med kunderne, så kræver det en omstilling i hele organisationen. Lige fra specialisten til salg, marketingsafdelingen og videre op til ledelsen. Marketingsafdelingen vil ikke alene kunne løfte den opgave. Det er synlighed og kommunikation på alle nivauer og det er direkte mod den individuelle kunde.