Der en grænse for, hvor mange budskaber en modtager af et nyhedsbrev eller en salgsmail kan forholde sig til.
Af en eller anden grund, sættes disse regler helt til side marketingsmæssigt, når det er en mail, der sendes ud fra virksomheden. Man ser ofte nyhedsmails, hvor, der er en endeløs række af produkter og tilbud eller budskaber og sidehistorier.
Disse mails ender ofte med at blive et sammenkog af interne prioriteter. Afsenderen får ikke kommunikeret følelser ud, og nyhedsbrevene ender desværre ofte med at være irrelevante for modtageren.
Når en mail sendes afsted, skal man derfor som virksomhed være skarp på, at fortælle læseren, hvad er det man vil, og hvorfor det er relevant for dem.
Det er noget af det vigtigste ved at skrive nyhedsmails. Og særligt i større virksomheder eller organisationer med flere interessenter, kræver det, at man er opmærksom på, at man holder fokus og budskab i emailen klart.
Mit råd, når jeg arbejder med digitale kampagner er derfor:
Træf et klart valg.
Hvilket produkt eller budskab skal markedsføres, og fokuser på det ene produkt. Én hovedhistorie, og den skal fylde 80-90 procent af det indhold, der sendes ud.
Det er vigtigt, at læseren oplever, at budskabet er klart prioriteret. Mindre punkter, der præsenterer relaterede produkter eller vinkler på hovedhistorien kan bygges ind, men aldrig så de forstyrrer det overordnede budskab.
Målet er at kommunikere en bestemt følelse ud til publikum, og hvis halvdelen af mailen handler om noget andet, bliver det budskab, man ønsker at få igennem forstyrret. Det er med andre ord vigtigere end noget andet, at der bliver renset ud i mængden af informationer og budskaber. Send kun et budskab per mail.
En anden mere teknisk overvejelse, man altid skal have med i sin tankegang, er at indholdet i mailen skal være overskueligt nok til at fungere på både desktop og mobil. Mange tjekker deres email på mobilen, så det er vigtigt, at de også kan få et overblik af emailens indhold.