Når de rette mails er sat op med det gode indhold og emnetitel, vil man have skabt en kanal, der ikke bare udbreder kendskab og skaber loyale kunder.
Den kan også bruges som reel direkte omsætningskanal for virksomheden. I dette nyhedsbrev kommer jeg ind på, hvordan man kan bruge email-databasen til direkte salg.
Et konkret eksempel kunne være en skobutik, der allerede har en fysisk filial, og som nu arbejder på at bygge en digital profil op. Når den digitale profil fungerer, vil omsætningen kunne øges.
Skobutikken har igennem en periode været meget aktive med at dele værdifuldt content, og dermed opbygget en email-database, der i denne periode er steget fra 1.500 til 3.000 modtagere. Skobutikken har også registreret, hvilke af modtagerne, der er interesseret i særlige produkter og kan se, hvilke af de 3.000 modtagere, der klikker sig ind på nyhedsmailen.
Butikken udarbejder en liste med 2.200 af de 3.000 i email-databasen, som har interageret med deres emails de seneste 12 måneder. Disse 2.200 er de mest dedikerede af kundegrupppen, og til dem kan man nu lave en særlig målrettet, digital salgskampagne, som består af en serie emails. Det bærende princip for denne kampagne er, at man beder sin målgruppe gøre noget særligt, som de derefter vil modtage en modydelse for. De skal have en gave, som vil give kampagnen en højere værdi for dem.
Den første mail sendes ud til at alle i den nye liste i databasen. Her er man ærlig på den måde, at man direkte fortæller, hvorfor man holder lagersalg.
Det kunne for eksempel hedde således:
”Vi rydder op på lageret. Så nu kan du gøre et kup! Spar 50 procent: Skriv dig op her…”
Dem, der klikker, lander på en side, hvor de får information om, at man har registreret deres klik, og man nu sender dem et gavekort på en værdi op til 2.000 kroner.
Gavekortet fungerer måske sådan, at man sparer 50 procent på sko, men man kan maksimalt købe for 4.000 kroner.
Det er ikke alle, der åbner mailen og klikker sig ind. En salgstrigger som denne, virkede kun på nogle af modtagerne. Så dem, der ikke klikkede i mailen første gang for at modtage et gavekort, får en ny mail i løbet af 2-3 dage, hvor man bruger en helt anden form for kommunikation.
På den måde bliver man ved indtil man har sendt 4-5 mails, med det samme budskab, men hele tiden med forskellige kommunikative tilgange. At få kunders opmærksomhed kræver nogle gange, at man lirker låsen op til deres købsinteresse. Og når man arbejder med salg online, er der hele tiden en ny chance, hvis man bliver ved.