Sociale medier kan, når de bruges rigtigt, være et af de mest effektive værktøjer til at genere trafik og brugere inden for digital marketing. Det er et område, som flere og flere virksomheder er begyndt at tage i brug. Nogle gør det med stor succes, og for andre er det spildte kræfter.
Når jeg rådgiver virksomheder i at blive mere synlige online, så er en analyse af deres hjemmeside og tilstedeværelse på de sociale medier noget af det første, vi kigger på. Min oplevelse er nemlig, at rigtig mange virksomheder spilder både penge og kræfter på digitale tiltag og kampagner uden rigtig at vide, om det virker. Eller hvordan det virker.
Tilstedeværelsen på sociale medier kræver en del tid og strategiske overvejelser omkring drift og udvikling. Derfor anbefaler jeg altid, at man sætter sig grundigt ind i, hvordan man vil være tilstede, og hvilke mål man har for sin tilstedeværelse som virksomhed, inden en profil, oprettes eller man indleder et annoncekøb.
Men der er meget at hente på både salg og udbredelse af kendskab, hvis det gøres rigtigt. Og det er stadig langt billigere at få en relativt stor eksponering via for eksempel Facebook end ved at købe sig til tv-annoncer. Så gøres det rigtigt, vil man kunne nå væsentligt længere ud for færre penge med en kampagne på sociale medier end på tv.
Og den del af forretningsmodellen har både Facebook og mange virksomheder opdaget. Sociale medier er ikke mere bare et hyggeligt netværk for særlige interessegrupper eller venner. Det er en forretningsplatform, og dem, der mestrer at bruge dem, kan etablere og drive sin forretning nærmest udelukkende herfra. Det er heller ikke tilfældigt, at stadig flere virksomheder ansætter some-medarbejdere, som arbejder med at producere og distribuerer content-marketing.
Og det er her de sociale medier har en styrke. De er effektive som platforme til at distribuere det digitale content, som virksomheden har udviklet. Det diskuteres ofte blandt eksperterne, om et socialt medie som Facebook har toppet. Men med næsten 3.5 millioner danske brugere er det en stor strategisk fejl at udelade brug af sociale medier. Hvis man ønsker at øge sit marked, er de sociale medier ikke til at komme uden om.