Ved du nok om den trafik, der kommer ind på jeres hjemmeside?
Hvem er de?
Hvor længe er de på jeres hjemmeside?
Hvor kom de fra?
Og hvad klikker de på?
Det er uvurderlig viden for enhver, som arbejder med salg og marketing.
I Google Analytics kan du få det fulde overblik over, hvad besøgende klikker på på hjemmesiden, hvor længe de er der, hvad de klikker videre på, og hvor mange, der klikker ind og umiddelbart herefter forlader siden igen.
Dette kaldes bouncerate, og en analyse af en sides bouncerate kan give et godt billede af, hvor godt for eksempel en landingpage fungerer. Altså hvor mange af de kunder, der klikker ind går videre til et køb, og hvor mange forlader siden igen. Er bounceraten høj, er landingpagen det første, man bør kigge på.
Som hovedregel er Analytics et godt redskab for alle, der interesserer sig for digital marketing – også mindre enmandsvirksomheder, men det er besøgstallet og brugere, der betyder noget for Analytics reelle værdi som arbejdsredskab. Det kan virke kompliceret at sætte sig ind i brugen af Analytics, men når det først er sat rigtigt op, kan man med få klik danne sig overblik, både over brugernes adfærd i nuet og analyser, der ser bagud. Man kan også indstille Analytics til at sende statusrapporter direkte i mailboksen inden for et givent tidsinterval.
I det hele taget er Google Analytics brugt på den rigtige måde en meget værdifuld kilde at have med i alle digitale kampagner, promovering og opbygning af alt fra mails til hjemmesidedesign.