”Køb nu og spar 25 procent”
Det er let at komme til at sætte rabatter på mails ud til kunder, når man vil booste sit salg.
Men desværre er det ofte sådan, at rabatten i bedste fald slet ingen salgseffekt har.
Ligesom med almindeligt salg er det sjældent, at kunder har interesse i prisen, hvis ikke de har interesse i produktet på forhånd. Derfor giver det ingen mening at starte en email-kampagne med at blæse budskabet ud om, at man kan spare 25 procent, hvis bare man slår til nu.
Det er en klassisk fejl, som ofte begås.
Tænk din egen mailboks igennem, og du vil sikkert kunne komme i tanker om utallige mails med tilbud om rabatter på produkter, du overhovedet ikke kender eller har behov for, som du sender mailen videre til spammappen.
Et konkret eksempel kunne være en hvilken som helst virksomhed med en kundedatabase på omkring 1.500 mailadresser. Det første, man som afsender må forstå og respektere er, at et enkelt produkt sjældent vil være relevant for alle de 1.500 i databasen.
Man vil heller ikke kunne forudsige præcist hvem af de 1.500 i databasen, et pågældende produkt er relevant for. Alligevel sender man samme mail ud og dermed informere om det samme produkt til alle i databasen.
Her er det alt for tidligt i salgsfasen overhovedet at tale om pris og rabat. Rabat er i reglen kun noget, man som virksomhed bør give til de kunder, der har vist interesse og for eksempel har klikket sig videre ind på siden fra nyhedsbrevet.
Og der er flere gode grunde til at vente med at uddele rabatter og tilbud til de, der har klikket videre. Man slipper for eksempel for at fortælle hele sin database, at der er rabatter.
Der er ingen grund til at give rabat til dem, der ikke er interesseret. Den eneste effekt, man får ved rabatmailen er, at man degraderer virksomhedens brand.