Du har sikkert hørt begrebet: Contentplan. For mig at se, er det nærmest et must, hvis man vil skabe en succesfuld kampagne på nettet.
En Contentplan er en indholdsplan for virksomhedens kommunikations- og kampagneaktiviteter, som for eksempel kan pege et år frem i tiden.
Og sætter man det i system er det ren matematik. Der er 52 uger på et år.
Som firma beslutter man for eksempel, at man gerne vil kommunikere ud til potentielle kunder i 40 af de uger. Det handler om at tænke langsigtet. Man beslutter at lave to artikler om ugen i de uger, der kommunikeres.
Der skal altså produceres 80 artikler på et år. De 80 artikler deles op i 10 temaer, der alle sammen viser en del af det intellektuelle kapital, der er i jeres virksomhed. Virksomheders intellektuelle kapital skrev jeg om i seneste nyhedsbrev.
Men skulle man tage et konkret eksempel kunne det være et rengøringsfirma, som ønsker at tiltrække nye kunder med en digital kampagne. Som rengøringsvirksomhed har man en særlig viden om temaer som arbejdsmiljø, rengøring af kontoret, optimering af indeklima, vedligehold af møbler og tæpper og så videre.
Denne viden kan man få skrevet ned i en stribe artikler, som skal bruges i Contentplanen.
Artiklerne skrives, så de er let læselige med et billede eller to. Hele formen skal være let læselig, og det skal kunne absorberes nemt digitalt, ligesom sproget og tonen i artiklerne skal ramme deres målgruppe. Hen over otte artikler får man så afdækket et emne, herefter starter man forfra med næste emne.
Nu har rengøringsvirksomheden pludselige lavet en contentplan, en masse indhold og en tidsramme. Selv om det ikke har noget med rengøring at gøre, må man måske indse, at rengøring i sig selv ikke er interessant nok til at sælge. Det er ikke kun gældende for rengøring.
Rigtig mange produkter i sig selv er uinteressante. Det er ofte løsninger på kedelige problemer. Det er noget, man har brug for, ikke noget man køber, fordi man har lyst til det. Derfor pakker man det ind, og får det til at fylde mere. Man omfavner det univers, der binder sig sammen med rengøring.
Hvis man ikke har fantasi til at lave en Contentplan selv, kan man finde medarbejdere, der har ideerne, eller kan hjælpe med det. I dag kan man også købe sig til det hos bureauer.
Til slut står virksomheden med 80 artikler, som er skrevet på et år. Det bliver delt på de sociale medier, og når man har kontakt til en kunde eller partner, der har et problem, man tidligere har skrevet om, er stærkt tillidsskabende at kunne sige: ”Det skrev vi om for et halvt år siden. Det ved vi noget om”.
Artiklerne kan bruges løbende, når man sender emails ud til kunder. Der skabes værdi for kunderne, og virksomheden bliver hele tiden mere interessant.
Når man arbejder ud fra en Contentplan, og har gjort sig klart tanker om, hvad der skal fortælles og hele tiden får kommunikeret sine produkter ud på de platforme, der er valgt, vil den digitale marketing gå over til at blive en løbende proces.
Det kan være en overvældende proces at starte et projekt som det, der er beskrevet ovenfor. Man skal ikke bare tilegne sig en masse viden, der skal også skrives en del artikler eller guides. Her er det vigtigt at huske, at man ikke behøver at skrive alt indhold samtidig.