De fleste, som arbejder med marketing kender til de fire kategorier: Stars, Dogs, Question marks og Cash cows.
Det er en overskuelig måde at kategorisere alle de varer og produkter, som er til salg i en virksomhed. Men de kan også være værdifulde, når det kommer til digitale kampagner og opbyning af hjemmesiden.
Her er nogle af de principper, jeg rådgiver efter, når vi ser på opbygningen af virksomheders hjemmesider:
Virksomhedens Cash cow er kerneproduktet. Det er med andre ord den vare, som langt de fleste kommer for. Derfor bør den bør fylde op mod en tredjedel af forsiden. Med en stor tydelig call to action knap kunne man så lægge noget content ind, som ville kunne trække interesserede kunder videre ind.
Dernæst kan man præsentere en del af de andre produkter, som er i kategorien Stars, Quesion marks og Dogs. Og til den sidste tredjedel præsentation af virksomheden.
Generelt for alle placeringer af indhold og produkter er, at det skal præsenteres så simpelt som muligt. Hjemmesiden er ikke et produktkatalog, som kunderne vil scanne rundt i. Ser man på brugernes mønstre på langt de fleste hjemmesider i dag, vil man sige, at de scanner siderne og sjældent navigerer rundt i en systematik, hvor de starter på forsiden.
Uanset, hvor brugeren er, skal de have klart kommunikeret, hvem virksomheden er, og de skal hele tiden serviceres med de nødvendige informationer til at kunne komme videre.
De færreste virksomheder har mange Cash cows, og man vil derfor med rette kunne spørge, hvordan man så skal skifte ud på hjemmesidens første placering ofte, når det er det bedst sælgende produkt, der skal ligge der.
Netop her er det Google Analytics, der skal hjælpe. Med data herfra vil man hele tiden kunne teste, hvordan brugerne reagerer på det, der ligger øverst. Man kan for eksempel eksperimentere med at udskifte billedet eller ordlyden på overskriften. Det kan også være produktet med tiden justeres en lille smule, så det passer med målgruppens interesser.