Helt fejlagtigt har der været en tendens til at mene, at digital marketing og digitale platforme nærmest udelukkende kunne bruges til at nå de yngre målgrupper.
Jeg har gennem mange år rådgivet virksomheder og marketingchefer i at lave digitale kampagner. Og ofte møder jeg den holdning, at digital marketing primært er til de unge kundegrupper, mens man prioriterer kampagnebudgettet til tv eller print til den ældre målgruppe.
Men med den holdning, går man glip af gode muligheder for at ramme de ældre segmenter. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at lave en vellykket kampagne på nettet, som rammer ældre kundegrupper. Men det kræver, at man bliver bevidst om, hvilke platforme, og hvilke bevægelsesmønstre de forskellige aldersgrupper har på nettet.
Derfor er mit råd oftest: Skræddersy én digital kampagne til de yngre, og én til de ældre. For akkurat ligesom med al anden form for marketing, så er det i høj grad indhold og valg af platform, der differentierer de to aldersgrupper. Både unge og gamle er flittige brugere af internettet. Og nettet er et effektivt sted at nå dem.
Med andre ord: Alle aldersgrupper er på nettet. Det er deres bevægelser på nettet, der har betydning for, hvordan de rammes.
Målgruppen har altid været noget af det første, man skulle afklare, når man arbejder med marketing. Og når man arbejder med digital kampagnestrategi, bør det i endnu højere grad være et spørgsmål, man stiller sig selv. Hvilken målgruppe vil man nå ud til, og hvilke platforme befinder de sig på på nettet.
Jeg har i min bog ’Digital Marketing version 2.0’ udviklet et lille skema, som kan give overblik over nogle af de handlemønstre og forskelle, der er værd at være opmærksom på når man tilrettelægger en salgskampagne til unge og gamle på nettet.