Marketing er på mange måder at sammenligne med en kunstart. Det er tekst, billeder, æstetik, musik, lyd, video og bevægelse, alt sammensat med det formål at vække følelser eller særlige stemninger hos modtageren. Målet er salg, men vejen dertil går gennem kunstarten og ved at være kreativ.
Et eksempel på kreativ marketing kunne være en lille boghandler kaldet Bogbiksen. Bogbiksen er en lille specialiseret forhandler, der sælger bøger og papirvarer. Butikken ligger rent fysisk midt i et storcenter. Men adressen er ikke optimal. Lige ved siden af ligger en kæmpe supermarkedkæde med masser af udsalg på billigbøger.
Foran indkøbscenteret står et stort udsalgsskilt: ’Kæmpe udsalg på paperback-bøger’. Boghandleren kunne godt gå direkte mod en konkurs. Indehaveren har ikke råd til at sætte store bannere op, og tilbud som discountkæden vil han aldrig kunne hamle op med. Men han er kreativ. Og med et tydeligt skilt over sin indgang skriver han: ’Hovedindgang’. Kunderne, der skal købe bøger, vil gå forbi og se store udsalgsbannere fra supermarkedet og ’Hovedindgang’ lige ved siden af.
Det er gratis markedsføring, og Bogbiksen gør brug af humor og sin underspillede rolle som underdog ved siden af udsalgsgiganten.
Samme princip overføres til online marketing. Der findes masser af værktøjer, man kan bruge helt gratis til den kreative online markedsføring. Jo mere kreativ man er, jo bedre afkast vil det oftest give. Google tilbyder en række gratis online tjenester, som kan bruges til at forstærke virksomhedens online profil, blandt andet Search Engine Optimization. Den læser siden igennem og indekserer den afhængigt af hvilke ord og vendinger, der forekommer hyppigst. Allerede her bør man gøre noget aktivt for at få det meste ud af denne automatiske funktion. Det er at anvendende Google Search Console.