Har i de digitale kompetencer i medarbejderstaben? Det at omstille sin virksomhed til en digital virkelighed kan hurtigt ende med både at blive et dyrt efteruddannelses og rekrutteringsprojekt.
Men det er nødvendigt, at der er nogle i medarbejdergruppen, der har kompetencerne, hvis man vil i dialog med kunderne på det digitale marked.
Derfor er det også afgørende, at udviklingen og projektet er forankret i ledelsen.
Gennem mange år har jeg som leder rådgivet større danske virksomheder inden for digital marketing. Ønsket om en digital omstilling og det, at man kan se potentialet i sin egen specialiserede viden, at man ved noget, som har værdi for kunderne, er essentiel.
Derfor er det at hjælpe sin kunde og dele ud af sin viden en hjørnesten i online marketing. Det handler langt oftere om at markedsføre til sine eksisterende kunder for at holde fast i dem, fremfor at jagte nye.
Og der hvor ideerne kommer fra – new school tankegangen – er langt for det meste at finde blandt medarbejderne. Man vil ofte opleve de unge nyuddannede, som starter i en marketingsafdeling, forsøger at komme ind med nye ideer.
Mit råd er: Lyt til hvad de siger.
De nye ideer, ønsket om at gøre noget andet, er noget af det mest effektive, når det kommer til online markedsføring.
Desværre er det alt for ofte det modsatte, der sker. De nyansatte forsøger at komme med nogle ideer, som for en erfaren og rutineret kollega kan virke helt uoverskueligt besværlige, og forslaget når sjældent op til ledelsesniveau. Det er en skam og spild af potentiale.
En anden mulighed er, at ledelsen finder en medarbejder, som har digital indsigt og placerer ham eller hende på ledelsesgangen. Et af de råd, jeg ofte giver på større virksomheder, er at finde en digital specialist – enten i medarbejderflokken eller rekruttere end ny – og placere vedkommende tæt på direktøren.
Den digitale specialist vil med garanti skabe en enorm værdi for virksomheden både strategisk og marketingsmæssigt. En medarbejder med disse kompetencer vil kunne finde de rette data, forstå kundernes adfærd og efterspørgsel, kunne analysere markedet og konkurrenterne.
Den digitale kommunikation sikrer en direkte dialog med kunderne, som kan vise sig at blive uvurderlig, og som leder er man fri for hele tiden at skulle gisne eller bruge sin mavefornemmelse, når det kommer til at forstå kundernes behov.