Et af de første begreber, der skal på plads, når man taler om marketing, er mikrocasting.
Ser man på traditionel marketing, er det ofte broadcastet, der bliver brugt. Altså film, billeder eller tekst er ofte spredt mere eller mindre tilfældigt ud over mange forskellig målgrupper.
Det har traditionelt set været radio- eller tv-reklamer, avisannoncer eller fysiske bannerannoncer på bygninger eller ved veje.
Fælles for alle disse kanaler er, at man har mulighed for at bestemme efter hvilken udsendelse, reklamen skal sendes og på hvilken kanal i radioen eller side i avisen. Men man har reelt ingen kontrol eller viden om, hvem der ser eller hører budskabet.
Med Google har moderne marketing fået muligheden for at henvende sig specifikt til en segmenteret målgruppe, baseret på interesser og efterfulgt af høj grad af opmærksomhed på hvert individ. Mikrocast er marketing fokuseret på en relativt lille og smal målgruppe. Man har mulighed for at være opmærksom på deres behov, og en unik viden om, hvad de foretager sig. Og så er den langt mere situationsbestemt end nogen form for marketing, man ellers har set. Man kan simpelthen målrette budskabet direkte på det enkelte individ, historikken i modtagerens interessemønster, og den sammenhæng, som modtageren vil få budskabet med.
De, der er rigtig dygtige til at lave marketingkampagner på så målrettet et nicheniveau, kan gøre det næsten gratis. Man kan lure dem kunsten efter.
Første træk er at gøre sig klart, hvilket budskab og hvilken følelse, der skal ramme målgruppen. Dernæst sammensættes video, tekst eller anden form for relevant kommunikation til den udvalgte målgruppe. Husk hele tiden: Jo mindre gruppe man rammer, jo mere kan man tillade sig at bruge humor, personlige fortællinger eller interne vendinger, og jo stærkere effekt vil man opnå. Hvis man gør det godt, vil man opnå en langt større effekt med mikrocast-marketing, med mange små målrettede kampagner, end ved traditionel broadcasting.