Sociale Medier: Sådan fanger du kunden, der ikke selv viser interesse

2019-05-09T13:40:18+00:009 februar 2019|Sociale medier|

Flere virksomheder bruger i stigende grad de sociale medier til marketing, blandt andet, fordi man i flere tilfælde får meget mere for pengene, end hvis man for eksempel køber sig til annoncer i tv.

Når jeg rådgiver virksomheder om digital marketing spiller de sociale medier en stor rolle. Men det er ikke helt ligegyldigt, hvordan man gør det.

På de sociale medier kan man som virksomhed møde kunder, hvor kunderne er, og man har muligheden for at tilbyde dem noget, som de måske ikke ved, har værdi for dem. Hvis man tager udgangspunkt i det største aktuelle sociale medie, Facebook, vil man har have en potentiel kundegruppe, som ikke søger efter den virksomhed, som du ønsker at øge kendskabet til. De har med andre ord ikke selv opsøgt virksomheden. Til gengæld kan man som virksomhed tilrettelægge sin kontakt, så man rammer deres profil.

Det betyder også, set med marketingøjne, at det direkte salg er en lidt længere proces. Her indgår man som virksomhed i et fællesskab. Man skaber måske endda et fællesskab baseret på interesse. I dette interessefællesskab får man efterhånden opbygget et kendskab og en tillid mellem nye brugere og virksomheden, der med tiden kan omsættes til købende kunder.

Måden man opbygger en relation med nye brugere er oftest ved at tilbyde noget, som man på forhånd ved har deres interesse. Her kan man konkret få sin contentplan i spil. Med den rigtige gruppe følgere, vil man kunne tilrettelægge og distribuere det gratis indhold, der er udviklet på basis af virksomhedens intellektuelle kapital.

Det kunne helt konkret være en skobutik, som kunne bruge sociale medier til at distribuere artikler og guides om børnesko, nyeste trends for sommersandaler for kvinder, bedste tips til at vedligeholde vinterstøvlerne og så videre. Her handler det om for butikken enten at få etableret en interessegruppe, som den særlige målgruppe gerne vil være en del af. Efterhånden som flere og flere liker eller følger, vil flere også klikke ind på artiklerne og dermed lande på skobutikkens hjemmeside.

Det afgørende er, at alt, hvad der lægges ud på Facebook eller andre sociale medier, skal have karakter af at være noget, andre kan spejle sig i. De skal have interesse i det. Det er et sted, hvor man som virksomhed kan vise et jovialt og menneskeligt ansigt. Og så er det hele tiden afgørende, at man som virksomhed holder de indlæg, der lægges ud på de sociale medier i tråd med den kommunikation og det brand, man ellers ønsker at udstråle.

Tak, en e-mail er på vej!
{subscription-lastnamel}
Tak for din bestilling!
Tak, du er nu tilmeldt forløbet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, en e-mail er på vej!