Støtter hjemmesiden Jeres digitale kampagnestrategi?

2019-05-09T15:29:26+00:008 maj 2019|Website rolle|

Når jeg rådgiver virksomheder i at blive mere synlige online, så er en analyse af deres hjemmeside noget af det første, vi kigger på. Min oplevelse er nemlig, at rigtig mange virksomheder spilder både penge og kræfter på digitale tiltag og kampagner uden rigtig at vide, om det virker. Eller hvordan det virker.

Jeg var for nyligt ude ved en kunde. Det var marketingschefen i en større virksomhed, som jeg har arbejdet med før. Hjemmesiden har et stort farverigt billede på toppen.

Fra Google Analytics kan man aflæse, at billedet på forsiden samler 12 procent af alle klik, der kommer fra forsiden. På et link i toppen af siden, hvor der står tekst om produkterne, som virksomheden sælger, indsamles der 27 procent af alle klikkene fra forsiden.

Spørgsmålet denne gang var, hvilken analyse man skal drage af den viden.

Skal billedet gøres større?

Skal billedet fjernes?

Skal der flyttes produkter ned på billedet?

Skal produkterne i virkeligheden flyttes ned på billedets plads, så brugerne ikke behøver klikke for at se dem?

Der er ikke ét svar. Men det er spørgsmål, som man løbende bør foretage i virksomheden. Så længe virksomhedens salg- og marketingsledelse og designere hele tiden holder øje med de data, Analytics leverer, vil der altid være en optimering at hente.

Her er det også vigtigt at have den viden med, at brugerne kommer ind fra flere veje til hjemmesiden. Det kan være via bannerannoncer, sociale medier eller emails.

Det betyder for dem, at den side, de lander på, ser de som det første. Derfor er det afgørende, at der altid er en direkte sammenhæng mellem det, kunder eller brugere klikker på, og der hvor de ender, ligesom det er afgørende for troværdigheden, at kunden altid ved med sikkerhed, hvilken virksomheds hjemmeside, de er kommet ind på. For dem vil det være en landingpage, der er forsiden.

Og netop, når man ser ønsker at optimere hjemmesiden, bør man derfor skelne både med målsætning og design på kampagnesider, altså landingpages og forsiden.

Kampagnesiden skal indfri brugerens forventninger med det samme. Det vil sige, at det content eller den annonce, som man trak brugeren ind med, skal være så dominerende, at brugeren med det samme får det, de forventer.

Derfor vil man som virksomhed sjældent slippe vellykket fra at bruge sin forside som kampagneside, det man også benævner som landingpage. Og en kampagneside behøver ikke tage lang tid at bygge op. Hvis man har styr på sin målsætning, sit budskab og målgruppe, vil det i et rutineret arbejdsmiljø tage et par timer.

Tak, en e-mail er på vej!
{subscription-lastnamel}
Tak for din bestilling!
Tak, du er nu tilmeldt forløbet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, en e-mail er på vej!