Når jeg rådgiver virksomheder i at blive mere synlige online, så er en analyse af deres hjemmeside noget af det første, vi kigger på. Min oplevelse er nemlig, at rigtig mange virksomheder spilder både penge og kræfter på digitale tiltag og kampagner uden rigtig at vide, om det virker. Eller hvordan det virker.
Med den viden man har om moderne mediebrugeres adfærd i dag, vil man generelt kunne udlede, at der er to helt grundlæggende strategiske valg, som man skal træffe, når man som virksomhed skal skabe en hjemmeside, der understøtter digitale kampagner, som trækker trafik videre ind til produkter og salg.
Den ene mulighed er at betragte sin virksomheds hjemmeside som en ren handelsplatform. Her kommer brugere, som kender produkterne og ønsker at købe dem. Så kan man på et andet domæne lægge blogs og andet indhold, som giver mening for brugerne med massevis af links ind til hovedsiden.
Vælger man denne model, skal man dog aldrig skjule, at det er samme virksomhed, der driver de to domæner. Den slags gennemskuer brugere i dag. Transparens og åbenhed er en del af den tillid, der skal være mellem de loyale brugere og kunder og virksomheden.
Den anden mulighed er at lægge alt på samme site. Det giver fordele, fordi der kun linkes ind til et og samme site. Udfordringen er at holde siden så enkel og simpel for brugeren, at virksomhedens produkt ikke drukner i indhold. Netop det at tilrettelægge en digital online-kampagne vil kræve en del indhold og content, som ikke er direkte salgstekst, men som mere er relateret til virksomhedens produktion, og det skal hele tiden være synligt for de kunder, som er kommet ind af de kanaler.
Igen er det helt afgørende for tillidsforholdet til kunden, at det aldrig bliver en oplevelse af aggressivt salg. Det content, der lægges gratis ud til kunder og brugere, og som har den funktion at trække folk ind i universet skal have en værdi for brugerne. Det er helt afgørende, at man holder, hvad man lover i en digital marketingsstrategi.
Ellers vil den ramme som en boomerang og brugerne vil forlade sitet uden at skrive sig op til nyhedsbreve eller foretage et køb.