Virksomheder, der sætter gang i en kampagne, har ofte en tendens til at overvurdere deres produkts værdi og undervurdere, hvor meget, der reelt skal til for at få plads i deres kunders bevidsthed.
De fleste virksomheder synes selv, at de har verdens bedste produkt, men der er en tendens til, at de reelt bygger for lidt værdi ind i produkterne.
Og det er en skam. Der ligger nemlig et enormt potentiale rent marketingsmæssigt.
Hvad mener jeg med mere værdi?
Den værdi, som gør at kunderne vælger jeres virksomhed frem for alle de virksomheder på markedet, der tilbyder næsten samme vare.
Et eksempel kunne være et rengøringsfirma, der ønsker at vækste og sætte gang i en digital kampagne for at nå bredere ud.
Et rengøringsfirma gør rent. Det er det, de levere. Og kan eller vil man ikke bare konkurrere på prisen, skal det, der leveres have mere værdi. Her er første step til at tilføre mere værdi:
Tag udgangspunkt i den konkrete arbejdssituation
For rengøringsfirmaet betyder det for eksempel, at de arbejder om morgenen, og de kan derfor i samme leverance tilbyde at tage frisk frugt, mælk og fylde kaffeautomaten til medarbejderne på kontoret.
De tilbyder morgenrengøring kl. 05, og når medarbejderne møder ind kl 7.30, er der frisk frugt og morgenkaffe til alle på kontoret. ”Vi gør ikke bare rent. Vi vil også gerne hjælpe til, at i får en god start på dagen,” kan rengøringsfirmaet nu sige.
Det er de mange små ekstra ting, som en virksomhed vil kunne bygge ind i kampagnen, og som virksomheden kan bruge til at adskille sig fra konkurrenterne. Det er merværdien, som skal bruges til at skabe en stærk kampagne. Når man bygger substans i sit produkt, kan man begynde at kommunikere det ud i markedet.
Når produktet har fået mere værdi, så det ikke bare er et produkt i sig selv, kan man gå videre til selve kampagnen. Nu er der et budskab, en fortælling, som skal kommunikeres ud.
I bogen Digital marketing version 2.0. skriver jeg endnu mere om, hvordan man kan arbejde bevidst med målgrupper og opbygge en succesfuld digital marketingskampagne, så man undgår dyre fejlinvesteringer i annoncer og reklamer, der aldrig rammer den ønskede målgruppe.
Den guider til den bedste og mest økonomiske måde at bruge Google-annoncer i en sammenhængende kampagne og introducere til konkrete værktøjer, der går det muligt for dig at udregne den reelle værdi af de penge, der investeres på nettet.