Er tiden løbet fra traditionel telemarketing?

2019-05-09T13:39:19+00:005 februar 2019|Ikke kategoriseret|

Telefonsælgeren, der ringer uopfordret op har sværere kår end nogensinde. Men det betyder ikke nødvendigvis, at telefonsamtalen er dømt ude for at opnå salg. Det skal bare gøres mere intelligent!

Kan man overhovedet opnå en effektiv salgsproces med traditionel telemarketing?

Man kan i hvert fald slå fast, at et koldt kald ikke byder på samme muligheder, som man kan opnå igennem moderne digital markedsføring.

Det største problem med traditionel telemarketing er, at det bygger på antagelser og teorietiske analyser om ens segmenter, virksomhedsstørrelser og den ønskede økonomi, som en ideel kunde har. Men det fortæller intet om, hvem præcist man skal kontakte i virksomheden, eller hvornår man skal kontakte dem.

Buying Cycle er nøglen

Alle, der køber træder ind i en proces, hvor de går fra opmærksomhed til overvejelse, evaluering og frem til et eventuelt køb. Med de digitale muligheder kan du adressere alle fire hovedgrupper i en potentiel kundes beslutningsproces.

Det kan du gøre ved at have mulighed for køb af dine produkter på websiden (ja, det vidste du godt). Du skal også informere om dine produkter (det er klart). Jeg vil kategorisere disse to elementer som standard og mere eller mindre uinteressant. Det er yt og old school, og det er der for mange, der gør. Der skal mere til.

Ellers adresserer du kun de to yderpunkter i Buying Cycle – opmærksomhed og køb. Men du springer hele det gyldne mellemlag over, der rummer langt, langt større potentiale, end du tror, hvis du bringer det i spil.

 

 

 

Sådan adresserer du det gyldne mellemlag

Hvad er det din virksomhed ved, som dine kunder gerne vil vide?

Driver du advokatvirksomhed, har du nogle særlige spidskompetencer. Hvad er det kunderne køber af dig som advokat? De køber råd og vejledning, og du kan f.eks. tilbyde en lille dialogboks “Spørg advokaten”, hvor alle kan stille spørgsmål. Dit svar kan være reduceret og stadig venligt.

Vigtigst af alt: Du har startet og åbnet en dialog, og du kan efterfølgende med god samvittighed nævne, at det naturligvis koster at få mere rådgivning. Du kan stille flere spørgsmål for at få din virksomhed eller organisations intellektuelle kapital identificeret.

Når den er på plads, så lægger du videoer, blogindlæg, materiale og mulighed for kommunikation op på din webside. Alt sammen adresserer brugere i stadiet overvejelse til evaluering. Men hver gang man som bruger interagerer med det digitale materiale, så kræves det, at de afgiver deres identitet.

 

Det er den naturlige byttehandel, som man
skal være transparent med. Du ligger
information og viden åbent frem, men du vil
gerne vide, hvem der er interesseret i det, så
du løbende kan forbedre det og gøre det
skarpere.

 

De har selv klikket ind på det, de er blevet tiltrukket af i din kommunikation, og de har selv valgt kontakten. Den relation og det lead er varmt. Har du sat din lead-maskine ordentligt op, så har du også masser af data omkring hver lead.

Du kan se, hvordan de har ageret, og hvad de er interesseret i baseret på deres digitale fodspor. Ring dog til dem i stedet for at ringe “de gule sider igennem” som i gamle dage.

 

Mere end 20 års erfaring

Jeg har arbejdet med traditionel salg, online salg og lead genering i hele mit arbejdsliv. Jeg ved godt, at dette blogindlæg er langt, og det er længere end moderne konsensus. Men for mig er digital forretningsudvikling ikke løst med 3 gode tips eller noget, der kan gøres ved at være smart i en fart. Det handler om grundige analyser og overvejelser, og man skal bero sine marketingplaner på et stærkt fundament, der rummer både en stor digital forståelse og en stor forståelse for de psykologiske faktorer, der spiller ind for, at ens potentielle kunder bliver til ens glade kunder.

Læs flere af mine råd til onlinekampagner og digital marketing i bogen: Digital Marketing – SÅDAN! Du kan læse anmeldelse og købe den her.

Tak, en e-mail er på vej!
{subscription-lastnamel}
Tak for din bestilling!
Tak, du er nu tilmeldt forløbet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, du er nu tilmeldt nyhedsbrevet.
Tak, en e-mail er på vej!