Når man bygger sin hjemmeside op, er det første man ser på forholdet mellem de forskellige produkters placering. Og til det, må der skabes et overblik over de produkter virksomheden har.
Jeg bruger ofte den kendte opdeling, formuleret af Boston Consulting Group, The BCG Matrix.
The BCG Matrix er et overskueligt og enkelt analyseredskab til at skabe overblik over virksomhedens kerneprodukter. TCG Matrixen opdeler alle produkter inden for fire kategorier:
Cash cows: de varer, som sikrer virksomhedens indtjening. Det er kerneproduktet.
Stars: de varer, som bør udvikles og boostes.
Dogs: en blandet gruppe af de produkter, som enten udfordrer salget eller helt vil tabe
Question marks: de produkter, som kan udvikles, nogle kan blive til stars, men mange af dem vil være dyre at udvikle.
Over tid bør man som virksomhed være bevidst om, hvilke produkter, der ikke vækker kundernes interesse. De skal trimmes eller smides ud. Det er virksomhedens Dogs. Så er der virksomhedens Cash cows. Man må aldrig begå den fejl at lade dem køre eller stå på hjemmesiden uden at blive udviklet. De skal hele tiden raffineres og varieres. Både i deres præsentationer og i kampagnerne. Virksomhedens stars er de nye produkter. De kan blive til Dogs eller Cash cows.
Så er der de, der kaldes Question marks. Det er produkter, som man som virksomhed ved, har en strategisk værdi, også selvom de ikke nødvendigvis sælger på sitet. Et eksempel er den lille glasflaske til Coca Cola. Ingen køber den. Der er alt for lidt i den. Men alle ved, at der hvor den flaske står, sælges der burgere.
Et eksempel kunne være en virksomhed, der sælger konsulenttimer til en pris af 1500 kroner. Det er ikke sikkert, at det er dem, der sælges flest af. Men ved at lave et tilsvarende produkt, som er en smule billigere, kan man lave en kampagne og dermed sælge andre produkter.
Ved kontinuerlig brug af Analytics ud fra denne model vil man hurtigt finde en logik til, hvordan hjemmesiden hele tiden kan underbygge og støtte de digitale kampagner og salg.
Og som grundregel bør virksomhedens Cash cows altid ligge øverst og størst på forsiden. Mens Stars, Dogs og Question marks kan prøves af.