Når man har lavet en email-kampagne, der uddelegerer rabatter til udvalgte kunder, er det vigtigt, at disse kunder ikke oplever officielle rabatskilte, når de ankommer i butikken for at udløse sit gavekort. Den afgørende succes for den type kampagne er, at man som kunde oplever at have fået noget særligt. Noget, der kun var til dem, fordi de er loyale kunder.
Efter en kampagne af denne type, kan man være helt sikker på, at en gruppe af modtagerene i databasen afmelder sig mailen. Men det er ikke et problem. Man skal kun være bekymret for at få afmeldelser i sin email database, hvis man intet gør for at få nye e-mail adresser ind. Hvis man er aktiv på email-databasen, vil den ofte være en organisk størrelse, hvor nye kommer til, og nogle falder fra. Det vigtigste er, at den er aktiv.
Når man har med emailmarketing at gøre, er man altid i kampagne tilstand. Det handler om konstant at være i dialog, og det er kun et spørgsmål om, hvor man er i kampagnecyklussen.
Læs mere om gode vinkler til din email-kampagne her
Man varmer op, man reklamerer for sit content, man fortæller historier om virksomhedens brand, man præsenterer produkter, der har relevans i forhold til content. Eller man går offensivt ind i salgsprocessen. Specielt for at nå til sidste led i cyklussen er det netop det forarbejde, man har gjort tidligere i processen, som gør, at man kan slippe afsted med at lave så direkte et salg.
Virksomheder, der vælger kun at køre aggressive tilbud og kampagner, vil ofte få meget lavere resultater, end de, der bruger hele paletten i deres digitale marketing.
En anden forudsætning for at kunne gennemføre en salgskampagne er, at der er styr på dataindsamling af email-databasen. Den må aldrig være baseret på gisninger eller antagelser, men på kundernes egne interaktioner og køb. Når det handler om at opbygge en stærk segmentering, er det ekstremt vigtigt, at der er styr på data. Det kræver beslutninger på ledelsesplan om at investerer bredt i at få indsamlet data. Med den rette strategi vil den digitale indsigt kunne omsættes til en regulær salgsmaskine.
Og de virksomheder, der er gode til det, investerer i data, fordi de kan se en værdien i det.
En af de mest almindelige og enkle måder at indsamle data på i en emailkampagne er A/B-splittest metoden. Her kan man med to forskellige versioner af samme mail blive klogere på, hvad der fungerer mest effektivt for kernekunderne.